Emek, amel sahibinin anlam yüklediği, değer kıldığı
Şahsını olanakları dahilinde görünüşe taşıdığı
Kendini, yeniden yaratmanın olanağı olarak bulduğu
Varlığına tutunması, varoluş çabası, çabası sonucu var kıldıklarıdır.
Allah için emek, anlamlı değerli kıldıkları ile kendine dünya yaratması
Yaratığı dünyalarda karakter, kimlik olanağında kendini de yaratması
Değer kıldıkları üzerinden değer olarak kendini görünüşe taşımasıdır.
Bundan olsa gerek ki Kur’an, Elhamdülillah ile başlar
Kimlik belirimleri ile değer biçilen Rabbin, emek ve değerler anlatısıdır.
İnsan için emek, söz sahibi olmadığı dünyada söz sahibi olmanın olanağı
Yarattığı varoluş nesneleri, olanakları gereği kendini bulma çabasıdır.
Yaratırken, yarattığı dünyaları, anlam ve değer kıldıkları
Gerçekte yaratan Rabbine, yaratım çabasında katılması
Yarattığı dünyalarda kendini de yeniden yaratmasıdır.
Miras içinde doğarken emek ve değer varlığı olmasında bulduğu
Özünde galip Rabbi ile insan olma olanağını, çabası gereği bulmasıdır.
Emek, olanakları dahilinde yaratan öznenin, duygusal etkinlik içinde
Değer olarak gerçekleştirdikleri, kendi ile gerçek kıldıklarıdır.
Kendilik, suretsiz, şekilsiz bir dünyada
Emek, kendiliğin anlam ve değer yüklenirken gerçekleştirdiklerinde
Sadece yarattıklarına değil, kendine de emek vermesi, değer kılması
Vücuda taşıması, değer kıldıkları ile anlamlı varoluş biçimi, tarzıdır.
Sonuçta emek, kendine, kendi ile var olanlara rahmet
Varoluşa kapı aralarken kutsiyet kazanılması
Emek verdikçe kutsiyet kazananın, taktir edilmesi gerekenidir.
Bundan olsa gerektir, Cenabı Allah’ın Kur’an’da
Emek sahibi olan kendisi ile beraber anne ve babayı anması
Hak edilen değerin istenmesi, hürmette kusur edilmemesi
Emeği değer ve kutsal kılarken israfı ve cimriliği de yasak etmesi.
Emeğe saygısı olmayan kastedenin, asli değerlerden nasibi olmaması
Anlayışa yitik, Âdem’de yatan gerçeği görmemesi, emre kapanmış özü
Hakkının dışında değer kıldıkları, emeğe ve değere duyarsız olması
Her daim olan, lanet denilen uzak kılınmış düşkün olmanın asıl sebebi.
Emir, emek, kutsiyetini öznesinde bulur, kutsal kılar öznesini
Varoluşun, değer kılınanlar içinde anlamlı kılınmasının olmazsa olmazı
Varlığa tutunmaktır, varoluş çabasıdır, çabası sonucu var kıldıklarıdır.
Halil İbrahim GENÇ